میزان قابل قبول خود کشی شیشه های تمپر

هر ساله با تغییر شرایط آب و هوایی مخصوصا در زمان شروع فصل سرما شاهد پدیده خودکشی (خودشکنی و یا شکست خودبخودی) Spontaneous glass breakage/Rapidly Shatter در شیشه های تمپر خودروها هستیم این بدین معنی است که شکست در شیشه های جلو خودرو (لمینیت) جزء خودکشی محسوب نمی گردد. این موضوع با توجه به ذات فرآیند تولید شیشه تمپر(آبدیده و یا سکوریت) بوده و در تمام خودروهای خارجی و داخلی مشاهده شده و دلایل متعددی برای وقوع آن وجود دارد که انشاءا… در مبحث جداگانه ای به آن پرداخته خواهد شد؛ ولی بطور خلاصه می توان گفت وقوع خودکشی، با کنترل سه عامل کاهش می یابد:

۱-  سازنده جام فلوت: مشخص شدن وجود تنش مکانیکی ناشی از تغییر حجم ذرات سولفید نیکل و سیلیکون.

۲-  سازنده شیشه خوردو: کنترل فرآیند برش، دیاموند و کوره های سکوریت

۳-  خودروساز: کنترل در سازه و بدنه خودرو و بهبود شرایط حمل و نقل و مونتاژ

سئوال متداول بسیاری از همکاران و دوستان تولیدکننده، میزان قابل قبول برای وقوع این پدیده غیرقابل اجتناب می باشد؛ با توجه به مطالعات قبلی در این زمینه و صحه گذاری آن با فرآیند تولید سازندگان شیشه خودرو، میزان قابل قبول شکست ۱۱-۹ شیشه از ۱۰۰۰ جام شیشه تمپر و به عبارت دیگر حداکثر ۱.۱جام در هر ۱۰۰ خودرو تولید شده می باشد. البته در مواردی با توجه نوع خم و قابلیت ماشین آلات Preprocessing این میزان تا ۱.۵ جام در هر ۱۰۰ خودرو تغییر می کند که بسته به نظر مشتری(خودروساز) مورد تایید و یا رد قرار می گیرد.

شایان ذکر است در صنعت ساختمان معمولا از شیشه های تمپر لمینیت استفاده می شود که برای جلوگیری از بروز مسایل ایمنی انسانی، لایه ای که در صورت خود کشی به عابرین صدمه نمی زند، تمپر می شود. میزان قابل قبول در صنعت ساختمان ۸ شکست در ۱۰۰۰ متر مربع در مدت زمان ۱۰ سال می باشد.  

برگرفته از اتو گلاس

شیشه اتومبیل نعمتی

رفتن به نوارابزار