نحوه کار المنت یا گرمکن شیشه

باز هم می‌خواهیم در مورد فصل سرما و امکانات مورد استفاده در این فصل توضیح بدهیم. حتماً مشاهده کرده‌اید که وقتی هوا سرد است، با افزایش دمای داخل خودرو، شیشه‌ها بخار گرفته و دید راننده کم می‌شود. شیشه‌های جانبی در این بحث چندان مهم نیستند ولی می‌توان گفت شیشه عقب نقش بسیار اساسی دارد به نحوی که اگر بخار بگیرد راننده کارایی آینه‌ها را نیز از دست داده و نمی‌تواند کنترل کافی روی خودرو داشته باشد.

گاه فقط به علت بخار گرفتن شیشه تار نمی‌شود، در بسیاری مواقع به علت بارش برف و باران، شیشه عقب کاملاً پوشیده می‌شود. در هوای سرد، آب روی شیشه به راحتی یخ می‌زند و راننده را دچار مشکل بزرگی می‌کند. همچنین وقتی برف روی شیشه می‌نشیند، شیشه کاملاً پوشیده شده و دید راننده مسدود می‌شود. در این حالت راننده نمی‌تواند از طریق آینه‌های داخل خودرو عقب را مشاهده کرده و خودروهای پشت‌سر را ببیند. این وضعیت می‌تواند در بسیاری مواقع موجب حادثه شود. پس برای رفع آن باید دستگاه و یا سیستمی از محدودشدن دید عقب جلوگیری کرد. در این مورد از شیشه گرمکن استفاده شده، بخار آب درون اتاق خودرو وقتی به شیشه سرد برخورد کرده به دلیل میعان تبدیل به قطرات آب شده و شیشه کاملاً مرطوب و خیس می‌شود.

شاید سرمای شیشه جلو و عقب بیشتر از شیشه‌های جانبی باشد. سرمای شیشه جلو را می‌توان با حرارت بخاری از بین برد به گونه‌ای که دمای سطح داخلی شیشه با دمای داخل خودرو یکسان شود. اما عقب خودرو و شیشه عقب به دلیل طولانی بودن مسافت نمی‌توانند از حرارت بخاری استفاده کنند. در بسیاری مواقع هوا نیز آنقدر سرد نیست که از بخاری استفاده کنید. پس شیشه عقب باید به صورت موضعی گرم شود. این وضعیت توسط شیشه گرمکن عقب کاملاً امکان‌پذیر است. اگر به شیشه عقب بسیاری از خودروها دقت کنید، خط‌های افقی را می‌بینید که به موازات هم در طول شیشه کشیده شده‌اند. در حقیقت این خط‌ها همان شیشه گرمکن هستند.

شیشه گرمکن یک المنت است که با برقراری جریان در آن شروع به گرم‌کردن شیشه می‌کند. زمانی که سوئیچ باز است، شما با فشار دادن کلید گرمکن عقب، باعث می‌شوید جریان برق وارد گرمکن عقب شده و شیشه عقب گرم شود.

در اثر همین گرم شدن، یخ شیشه عقب آب می‌شود. بخار گرفتگی آن از بین رفته و قطرات آب روی آن کنار می‌رود. در نتیجه شیشه عقب کاملاً تمیز شده و راننده می‌تواند از طریق آینه داخل خودرو به راحتی پشت‌سر را ببیند. حاصل این امر جلوگیری از بسیاری از حوادث احتمالی است. اما شیشه گرمکن چگونه کار می‌کند؟ گفتیم که این سیستم یک المنت ساده است. قدرت این المنت بسته به شیشه و خودروها متفاوت است اما برای اطلاع از طرز کار این سیستم مدار آن را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

مدار این سیستم از هفت بخش تشکیل شده است. ۱- باتری ۲- اتومات استارت ۳- آمپرمتر ۴- سوئیچ ۵- جعبه فیوز ۶- کلید روی داشبورد ۷- چراغ نمایانگر روشن بودن شیشه گرمکن.

المنت موردنظر کاملاً به صورت فابریک در شیشه‌ها جای داده شده و دو سر سیم آن بیرون گذاشته می‌شود. یک سر سیم اتصال به بدنه داشته که برای تخلیه بار الکتریکی است، سر دیگر آن نیز به جریان مثبت متصل است. اما این جریان مثبت ابتدا از باتری شروع شده و سپس وارد اتومات استارت می‌شود. بعد از اتومات استارت این جریان وارد آمپرمتر شده و در نهایت به قسمت BT سوئیچ می‌رود.

وقتی سوئیچ را باز می‌کنید، جریان برق وارد جعبه فیوز می‌شود. این جریان به فیوز اختصاصی شیشه گرمکن می‌رود. بعد از عبور از فیوز وارد کلید مخصوص شیشه گرمکن می‌شود. سپس با فشردن کلید، جریان وارد لامپ نمایانگر روشن بودن سیستم نیز می‌شود. بعد از این لامپ وارد سر اصلی المنت شیشه شده، بعد از عبور از المنت عقب در بدنه تکمیل می‌شود. در حقیقت بعد از المنت در بدنه تخلیه می‌شود.

می‌توان گفت با فشردن کلید شیشه گرمکن، مدار برقرار می‌شود. جریان مثبت باتری وارد المنت می‌شود و با گرم کردن شیشه و عبور از مسیر آن در بدنه تخلیه می‌شود. این سیستم تا زمانی فعال است که کلید آن فشرده باشد. در هنگام فعال بودن آن نیز چراغ

مخصوص سیستم در صفحه آمپر جلو روشن می‌شود. البته برق این سیستم و سایر سیستم‌ها چون شیشه بالابر و … همگی با بازکردن سوئیچ تامین می‌شود. شاید بسیاری به نقش این سیستم زیاد اهمیت ندهند ولی همیشه از مزایای آن سود ببرند. ولی می‌توان به جرأت گفت این سیستم در عین سادگی عملکرد بسیار مفید و مناسبی دارد به نحوی که در فصل سرما و در هوای سرد می‌توان به راحتی دید عقب راننده را تامین کرد و وی را از وضعیت پشت‌سر خود مطلع سازد.

در خودروهای جدید حتی‌الامکان سعی شده از المنت‌های ظریف و بی‌رنگ استفاده شود تا در زیبایی شیشه عقب تاثیر خاصی نگذارد. کیفیت المنت شیشه بستگی به تولیدکننده شیشه داشته و نمی‌توان در آن تغییری ایجاد کرد. این المنت به صورت استاندارد در هنگام تولید شیشه درون آن کار گذاشته می‌شود

اگر مطمئن هستید که المنت ها مشکا دارند در ابتدا باید ماده لازم برای این کار را تهیه کنید که در بازار به اسم چسب گرمکن یا چسب نقره ارائه میشود . این چسب پس از خشک شدن هادی جریان الکتریسیته میباشد و در بسته های ۳ گرمی هم راه با یک قلم موی ظریف بسته بندی شده است . ۳ گرم برای تعمیر تمامی خطوط قطع شده گرمکن شیشه در حداقل ۵ خودرو کافی است . اگر موفق به تهیه چسب مذکور شدید به مرحله تشخیص محل قطع شدگی خطوط میرسیم.

با حرکت دادن پراپها به سمت همدیگر و قطع شدن ولتاژ به محل قطعی میرسیم با یک ماژیک علامتی بالای محل فوق میزنیم . اگر قطع شدن ولتاژ با فاصله بیش از ۵ میلیمتر اتفاق افتاد به معنی قطع بودن خط مربوطه در بیش ار یک نقطه است که میبایست یکی یکی درست شوند.این کار را برای تمامی خطوط قطع شده انجام دهید.گاهی هم محل قطع شدگی به قدری واضح است که نیاز به این مرحله نیست .

خوب نوبت مرحله پایانی است اما قبل از اون باید کار مهمی انجام دهید . چسب را خوب تکان داده و به طول ۱۰ میلیمتر و عرض ۲ ملیمتر (اندازه ها حدودی است) از آن را بر روی یک شیشه دیگر بمالید.همین قدر که سطح را بپوشاند کافی است نیازی نیست لایه ضخیمی درست کنید.حال با ساعت تایم بگیرید تا بفهمید بعد از چند دقیقه چسب حالت خمیری گرفته و در صورت قرار دادن کاغذ و فشار روی آن چسب به کاغذ نمی چسبد. بعد از این محل قطع شدگی را با دستمال کاغذی آغشته به الکل سفید یا اسپری پاک کننده ۶۰۰ کاملآ تمیز کنید . توجه کنید وجود هرگونه چربی یا آلودگی باعث هدر رفتن زحمت شما میشود.سپس محل مورد نظر رو همانطور که روی شیشه امتحان کردید آغشته به چسب کنید .حداقل ۴ تا ۵ میلیمتر از هر طرف قطعی بایست آغشته گردد.پس از طی زمان مناسبی که قبلآ بدست آوردید کاغذی را روی چسب گذاشته با نرمی انگشت روی آن چند بار بکشید. این قسمت هم از ضروریات کار است حال دوباره گرمکن شیشه را روشن کرده دو طرف محل چسب را با اهم متر کنترل کنید اگر ولتاژ نداشتید کار رو درست انجام داید و خسته نباشید .

توجه :
در حرارت ۲۰ درجه سانتی گراد ، ۲۴ ساعت وقت لازم است تا نوارهای گرمکن خشک شود . اگر برای خشک کردن آن از یک سشوار استفاده کنید ( با درجه حرارت ۶۰ درجه سانتی گراد) نوار ظرف مدت نیم ساعت خشک خواهد شد.احتیاط :
الف ) گرم کن شیشه عقب را تا زمانی که خشک نشده استفاده نکنید .
ب ) برای تمیز کردن قسمتهای آسیب دیده از بنزین یا حلالهای مشابه استفاده نکنید .
ج ) پس از انجام تعمیرات ، شیشه را با یک پارچه نرم و خشک یا پارچه نسبتا مرطوب در امتداد المنتها تمیز نمایید.

شیشه اتومبیل نعمتی

رفتن به نوارابزار